Study and teaching of historicity in the historical novel. Methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24901/rehs.v44i175.995

Keywords:

Literature, History, Historicity, Teaching, Interdisciplinarity

Abstract

Literature requires multiplying interest in it through its teaching, which conceives it as an object of knowledge, capable of providing the keys to deepening understanding about the rich and varied, current and future, network of culture-society. Such teaching, in its character related to history or an interdisciplinary perspective and orientation, can and should contribute to that purpose. The possibilities offered by the historical novel and/or strong links with history to work on these relationships are of great importance at all levels of education. This more than any other novel typology, is an exceptional source of historical knowledge, capable of being used for knowledge of the past, the present, and the projection of the human being, at least towards the immediate future. Likewise, it contributes to the formation of a humanistic culture in the students, with the consequent foreshadowing of ethical and aesthetic values, and what is even better, to the creation of ideo-political values when the students come in contact with the historical memory of the people.

Author Biographies

Carmen Edilia Marcelo Pérez, Unión Nacional de Escritores y Artistas de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas y Máster en Historia y Cultura. Profesora de Literatura en la Enseñanza Superior durante toda su vida laboral tanto en Cuba como en Brasil. Su producción científica está formada por variadas publicaciones en torno a la novelística histórica latinoamericana y cubana, a la teoría sobre la novelística histórica y a las relaciones de la Literatura y la Historia.

Hernán Maximiliano Venegas Delgado, Universidad Autónoma de Coahuila

Doctor en Ciencias Históricas. Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Coahuila. Su línea de investigación actual es Nómadas en el noreste novohispano frente al colonialismo hispano-criollo, Teoría y Método de la Historia Regional.

References

AÍNSA, F. (1991). La reescritura de la historia en la nueva narrativa latinoamericana. Cuadernos Americanos, 4(28), 13-31.

AÍNSA, F. (1996). Nueva novela histórica y relativización del saber historiográfico. Casa de las Américas, (202), 9-18.

BERMÚDEZ SARGUERA, R. y RODRÍGUEZ REBUSTILLO, M. (1999). Teoría y metodología del aprendizaje. Editora Pueblo y Educación.

BRAUDEL, F. (1970). La historia y las ciencias sociales. Editorial Alianza.

CARPENTIER, A. (1997 [1949]). El reino de este mundo. Editorial Planeta.

CARPENTIER, A. (1965 [1962]). El siglo de las luces. Compañía General de Ediciones S.A. de México.

CORBERA, E. (5 de mayo de 2022). Polaridad: Integrar los opuestos. Enric Corbera Institute. https://www.enriccorberainstitute.com/blog/polaridad/#:~:text=El%20principio%20de%20la%20polaridad,m%C3%A1s%20all%C3%A1%20de%20sus%20manifestaciones.

DE CERTEAU, M. (2006 [1975]). La Escritura de la Historia. Universidad Iberoamericana.

ECO, H. (1985). Apostillas a El nombre de la rosa. Lumen.

ELÍAS FUENTES, M. (2019). El reino de este mundo o la (re)invención de la historia. Casa del Tiempo, VI(57), 58-60. https://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/57_jul_ago_2019/casa_del_tiempo_eV_num_57_57_60.pdf

FLAKER, A. (1985 [1976]). Las funciones de la obra literaria. En D. Navarro (Comp.), Textos y contextos I (pp. 1-12) Editorial de Arte y Literatura.

JAMESON, F. (1991 [1984]). El Posmodernismo como lógica cultural del capitalismo tardío. En F. Jameson (Comp.), Ensayos sobre el posmodernismo (pp. 16-48). Ediciones Imago Mundi.

LEWIS, T. E. (1990). Hacia una teoría del referente literario. Voz y escritura. Revista de Estudios Literarios, (02-03), 149-176.

MAÑALICH SUÁREZ, R. (Comp.). (2005). Interdisciplinariedad y didáctica de las humanidades. En Didáctica de las Humanidades, Selección de textos (pp. 31-61). Pueblo y Educación.

MARCELO PÉREZ, C. (1993). Notas para la determinación y estudio de la novela histórica. Primer acercamiento al tema. Islas. Santa Clara (106) septiembre-diciembre, 53-58.

MARCELO PÉREZ, C. (1997). La enseñanza de la novela histórica como fuente de conocimiento. Islas, (115), 36-42.

MARCELO PÉREZ, C. (2001). La literatura y su vínculo con la historia en la enseñanza. Algunas precisiones teóricas. Islas, (127), 42-48.

MARCELO PÉREZ, C. (2002). Una carta y algo más. Umbral-Revista Cultural de Santa Clara, (6).

MARCELO PÉREZ, C. (2005). Una necesaria visión interdisciplinaria en la enseñanza de la novelística histórica. Islas, (143), 38-48.

MARCELO PÉREZ, C. (2017). La Novela histórica: Controversia de un Concepto. Islas, (118), 53-58.

MARIÁTEGUI, J. C. (2007 [1928]). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana (prólogo de Aníbal Quijano). Ayacucho.

MARX, C. y ENGELS, F. (1959 [1932]). La ideología alemana. Editorial Pueblos Unidos.

MATA, Ó. (1992). Noticias del Imperio: la loca pugna entre la imaginación y la historia. México. Revista de la Universidad de México, (494), 41-45.

MEDINA, C. (2009). Intrahistoria, cotidianidad y localidad. Atenea 500, II, 123-129.

OTERO, L. (1963). La situación. Edición Premio Casa de las Américas.

OTERO, L. (1970). En ciudad semejante. Ediciones Unión.

OTERO, L. (1990) Árbol de la vida. Siglo XXI.

OTERO SILVA, M. (1979). Lope de Aguirre, príncipe de la libertad, Lope de Aguirre, príncipe de la libertad. Editorial Seix Barral.

PIKETTY, T. (2015 [2013]). El capital en el siglo XXI. Fondo de Cultura Económica.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. (s.f.). Intrahistoria. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 22 de febrero de 2023 de https://dle.rae.es/intrahistoria

RICŒUR, P. (1980 [1975]). La metáfora viva. Europa.

RICŒUR, P. (1999 [1978]). Historia y narratividad. Paidós.

RODRÍGUEZ NEIRA, T. (1997). Interdisciplinariedad: aspectos básicos. Revista Aula Abierta, (69), 3-2.

SAER, J. (2004 [1997]). El concepto de ficción. Editorial Seix-Barral.

SÁNCHEZ VÁZQUEZ, A. (1979 [1965]). Las ideas estéticas de Marx (Ensayos de estética marxista). Biblioteca Era.

SALOMÓN, N. (1982). Sobre dos fuentes antillanas y su elaboración en El siglo de las Luces. En E. Bustos Tovar (Coord.), Actas del Cuarto Congreso Internacional de Hispanistas, Universidad de Salamanca, España, 1971, (pp. 55-77). Universidad de Salamanca. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0w0f2

SCHMIDT, S. J. (1987). La comunicación literaria. En J. A. Mayoral (Comp.), Pragmática de la comunicación literaria (pp. 195-212). Arco Libros, S.L.

SOLER PUIG, J. (2007 [1960]). Bertillón 166. Editorial Montesinos.

TALVET, Y. (1980). Algunos aspectos del tiempo y del espacio en la novelística de Alejo Carpentier. Revista Casa de Las Américas, 122, 104-113.

VARGAS LLOSA, M. (1981). La guerra del fin del mundo. Editorial Seix Barral.

VENEGAS DELGADO, H. M. (2010). Metodología de la investigación en Historia Regional y Local. Archivo General de la Nación.

VENEGAS DELGADO, H. M. y MARCELO PÉREZ, C. (2020a). Los procesos objetivos y subjetivos de la Historia: El hombre que amaba los perros, de Leonardo Padura. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, número especial, 99-108.

VENEGAS DELGADO, H. M. y MARCELO PÉREZ, C. (12 de noviembre 2020b). El desafío de Mónica Castellanos en su novela histórica ‘Aquellas horas que nos robaron’. VI Congreso Internacional de Escritores. Universidad Autónoma de Chapingo, México, y otras instituciones latinoamericanas.

VENEGAS DELGADO, H. M. y MARCELO PÉREZ, C. (22 de octubre de 2021a). El Noreste de México y la Revolución Mexicana: Historia y Novela en Mónica Castellanos. IX Congreso Internacional de Escritores: Literatura, Poética y Ciencia. Universidad Autónoma de Chapingo, México, y otras instituciones latinoamericanas.

VENEGAS DELGADO, H. M. y MARCELO PÉREZ, C. (2021b). Enseñar Historia desde la Literatura. Diálogo con requerimientos. En V. L. Vieira (Coord.), Tensões, relações e fronteiras entre a História e a Literatura (pp. 17-24). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, EDUC.

Published

2023-10-25