Territorial Displacements and New Tepehuan Settlements

Authors

  • Efraín Rangel Guzmán Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
  • Jorge Luis Marín García El Colegio de Michoacán

DOI:

https://doi.org/10.24901/rehs.v35i137.152

Keywords:

displacements, new settlements, southern Tepehuanes, sierra-coast

Abstract

Since pre-Hispanic times, the mobility of the Tepehuanes from the southern area of the Northern Sierra in Nayarit and southern Durango to coastal areas in Nayarit and Sinaloa has been an important option for satisfying their basic needs, including alimentation, dress, physical integrity, and acquiring products needed to celebrate their ancestral “customs”. In earlier times, this was a “back-and-forth” movement, but for at least the past 100 years, due to diverse factors, many Tepehuanes have not returned to the Sierra, preferring to settle in places that make going back to their communities of origin difficult. So we can say that the geography of the Tepehuan region has changed. This article attempts to provide answers to the following questions: What causes the displacement of the Tepehuanes?; What is the present-day geography of the region?; and, What differences and similarities exist in the cultural characteristics of the Tepehuan population that resides in these new settlements and those who remain in the communities called “traditional”?

Author Biographies

Efraín Rangel Guzmán, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor-investigador en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Doctor en Ciencias Humanas, con especialidad en Estudios de las Tradiciones por El Colegio de Michoacán. Entre sus publicaciones se encuentra Imágenes e imaginarios. Construcción de la región cultual de Nuestra Señora de Huajicori, Ciudad Juárez, El Colegio de Michoacán y la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 2012; “El mito de Nuestra Señora de Huajicori en el altiplano y planicie de la región tepehuana”, en Alexander Voss, Andrea Koechert y Balam Ramos, eds., Ritos, culto y cosmovisión en Mesoamérica. Pasado y presente, Austria, Academic Publishers y Universidad de Quintana Roo, 2010; “El mito del camino de los muertos en la cosmovisión tepehuana”, en Transición 36, UJED, Durango, 2008, 38-62. Entre sus reconocimientos destacan el Premio Fray Bernardino de Sahagún 2009 y Nivel 1 SNI.

Jorge Luis Marín García, El Colegio de Michoacán

ES PTC de la UAN por el programa de Retenciones Conacyt 2013-2. Doctor en Ciencias humanas con especialidad en estudios de la tradición por El Colegio de Michoacán. Mención honorífica en el Premio Fray Bernardino de Sahagún a la mejor tesis de doctorado en etnología y antropología social en 2012. Entre sus publicaciones se encuentran: “Ceremonia de Velación Wixarika en Werita Ukuata. Centro ceremonial de Werita Ukuata, en Jesús María, Aguascalientes”, en Renée de la Torre, coord., El don de la ubicuidad: rituales étnicos multisituados, México, Ciesas, 2012, 352-375; “Taimarita, entre la sierra, el pavimento y el imaginario”, en Revista de Historia de la UJED, año 2, núm. 3, Durango, Universidad Juárez de Durango, enero-diciembre 2011, 60-77; “Taimarita: frontera de arte y religión huicholes”, en Antonio Higuera Bonfil, Religión y culturas contemporáneas, México, La editorial manda, 2011, 51-61.

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INFORMANTES

Nicolás Cortez Mesa, 74 años, originario de Huajicori, Nayarit (entrevista aplicada en el pueblo de Huajicori en el año 2000).

Romana Cervantes Torres, 85 años, originaria de Mezquital Durango (entrevista aplicada en San Andrés Milpillas, municipio de Huajicori, Nayarit, diciembre de 1999).

Published

2014-02-07